Revolve NTNU- studentene har et år på seg til å utvikle en racerbil: – Vi drømmer om en topp tre plassering

– Hjelp og erfaring fra GKN har vært helt avgjørende for at vi skal lykkes med prosjektet, forteller Simen Tufte, student ved NTNU Trondheim og CME/ teknisk leder for det mekaniske på Revolve prosjektet.

Racerbilprosjekt

Revovle NTNU er en frivillig studentorganisasjon som hvert år designer, utvikler og konkurrerer med en Formula student racerbil.

Prosjektet startet i 2010, med en gjeng studenter som ønsket seg mer praktisk erfaring før arbeidslivet. Den første bilen sto klar i 2012.

Siden den gang har den blitt videreutviklet og forbedret med et nytt studentteam hvert år. I år består Revovle av 62 studenter fra 19 ulike studieretninger.

Helt siden han begynte på videregående, har Simen Tufte hatt et ønske om å bli med på Revolve prosjektet.

– Noen har mekanisk bakgrunn, andre elektrisk, noen driver med programvare og andre økonomi studentene spenner fra sisteårsstudenter til de som akkurat har begynt å studere, forklarer Simen.

Selv er han teknisk leder for det mekaniske.

– Det vil si at jeg følger opp de fire mekaniske gruppene i Revolve som driver med vingepakken, hjulopphenget, karosseri og bremsesystem.

– Som CME koordinerer og tar man avgjørelser som teknisk design og mål, med innspill fra medlemmer og alumni som har gjort tilsvarende tidligere.

– I tillegg til dette er det en del av oppgavene å snakke med bedrifter og delta på styremøter hvor budsjett og generell “bedriftsstyring» finner sted.

Enorm utvikling

Det har skjedd mye siden den første bilen sto klar i 2012. Blant annet har bilen gått fra å ha forbrenningsmotor og elektrisk bakhjulstrekk, til og ha fire elektriske motorer som hver virker på hvert sitt hjul.

– På de åtte månedene som har gått siden vi startet prosjektet har det skjedd enormt mye. Vi har gått fra å ha teoretiske mål, til å designe en ferdig bil, sette sammen fysiske deler og ferdigstille en bil.

Enorm utvikling

Det har skjedd mye siden den første bilen sto klar i 2012. Blant annet har bilen gått fra å ha forbrenningsmotor og elektrisk bakhjulstrekk, til og ha fire elektriske motorer som hver virker på hvert sitt hjul.

– På de åtte månedene som har gått siden vi startet prosjektet har det skjedd enormt mye. Vi har gått fra å ha teoretiske mål, til å designe en ferdig bil, sette sammen fysiske deler og ferdigstille en bil.

Ståpåvilje

Simen legger ikke skjul på at det har vært noen tøffe måneder, og at de har møtt på utfordringer underveis. Blant annet regelendringer har ført til hodebry for studentene.

– Det kom nye krav til innfesting av deler. Vi hadde trøbbel med en girboks som tidligere ble overopphetet, det var svært lange leveringstider på flere deler, samt nye systemer som ikke har blitt testet tidligere.

Planlegging, stå på vilje og dedikasjon har vært nøkkelen til suksess.

– Jeg opplever at alle medlemmer har stått på for å få bilen ferdig og klar til konkurranse.

Drømmer om topp tre

Hvert år arrangeres en ingeniørkonkurranse for studenter, kalt Formula student. Flere hundre studenter fra flere ulike land i verden samles for å konkurrere i ulike teoretiske og dynamiske øvelser. Bilindustrien, dommere fra Formel 1 og professorer fra flere universiteter er med som dommere av konkurransen.

I år skal studentene konkurrere i Østerrike, i Ungarn og i Tyskland, side om side med noen av verdens beste lag.

Revolve sikter på å være blant de aller beste. Årets mål er å komme blant topp tre i alle konkurransene vi deltar på, men for mange blir Tyskland den store finalen på prosjektåret, og den viktigste konkurransen, forteller Simen engasjert.

Han innrømmer at det er et ambisiøst mål, da det skal konkurreres mot over 1000 ulike internasjonale lag om 70 plasser per konkurranse.

– De største konkurrentene får hjelp fra selskaper som BMW, VW og Porsche. Å være et lite lag fra en nasjon uten særlig bilhistorie, gir ikke en konkurransefordel, men vi har et svært strekt teknologisk næringsliv som er med og hjelper til inn i prosjektet med sin kompetanse og sine tjenester.

Skryter av samarbeidet med næringslivet

GKN er blant næringslivsaktørene som bidrar som samarbeidspartner på Revolve prosjektet.

– I januar var GKN hos oss i Trondheim for å holde kurs i GPS, maskintegninger. Kursene er nyttige for å lære om hvordan vi skal lage teninger, drive kravsetting og sette toleranser, forklarer Simen Tufte.

Og legger til,

– En maskintegning er kontrakten mellom designer og bedrift. Uten en god tegning er det ikke gitt at delen oppfyller sin tiltenkte funksjon. Derfor er kunnskapen GKN deler med studentene svært viktig for videreutviklingen av ikke bare prosjektet, men hver enkelt student.

På studentenes racerbil er det cirka 4000 deler og av de er 500 egendesignede.

– Det er kjempeviktig med egne gode teninger for å vise hvordan ting skal bli.

https://www.revolve.no/about-us 

Viktig samarbeid med GKN

Simen skryter av GKNs samarbeid og evne til å tilpasse opplæringen for studentene.

– Forkunnskapene til de tekniske medlemmene varierer, noen har aldri sett en maskintegning og andre har erfaring med det fra tidligere. Det gjør at det er veldig forskjellig hva hvert enkelt medlem trenger for å lage hensiktsmessige tegninger. GKN har løst dette ved å tilby tilpasset oppfølging og opplæring.

Inn mot Revolve prosjektet har GKN bidratt med kunnskap, kurs, oppfølging etter kurs og konsultasjoner.

– Godt samarbeid og gode tilbakemeldinger fra GKN har vært avgjørende for at vi har klart å ferdigstille teninger i tide til produksjon, forklarer Simen.

GKN som fremtidig arbeidsplass

Han tror mange studenter kan tenkte seg å jobbe hos GKN Aerospace etter endt studietid. Simen tekker frem blant annet lokasjonen i Næringsparken på Kongsberg som en ettertraktet arbeidsplass.

– Det er en spennende arbeidsgiver. GKN er en bedrift som deler mange av de samme lidenskapene som medlemmene i Revolve. GKN Aerospace jobber med motorer og tjenester rettet mot fly og luftfartsindustrien, og tar i bruk mange forskjellige produksjonsmetoder for å få til det. Det byr på utfordringer og et tempo som mange synes er spennende å jobbe med.

– Flere i Revovle har jobbet med å designe aerodynamiske elementer til vingepakken, eller gjort strukturelle analyser for maskin deler, alt dette er mulig å jobbe med i GKN. GKN er også lokalisert på Kongsberg, noe som betyr at det er en del av Teknologiparken, som igjen betyr et større nettverk, som åpner opp for ulike tverrfaglige samarbeid med bedriftene rundt. Jeg tror det er viktig å kunne utveksle erfaring på tvers av de ulike organisasjonene, avslutter Simen.

© GKN Aerospace 2024 | Personvern | Design og innhold av Akari