På innsiden av GKN Aerospace Norway
Har du sittet på et passasjerfly av typen Airbus eller Boeing på dine reiser i Europa? Sjansen er stor for at deler av motoren er produsert rundt hjørnet der du bor.
Flyet, som tar deg fra A til B, har altså deler produsert i Kirkegårdsveien på Kongsberg. Det er ganske kult, eller hva? Kanskje du til og med kjenner noen som har vært med på å lage disse delene hos oss i GKN Aerospace Norway.
Dette er GKN Aerospace Norway
Vi må tilbake til 1976 for å se starten på vår historie. Da var vi en underavdeling av Kongsberg våpenfabrikk.
Da Norge kjøpte Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon til sitt luftforsvar fikk vi en avtale om å levere deler til F-16 motoren. Siden den gang ble vi i 1987 skilt ut som egen bedrift. Rundt årtusenskiftet ble vi kjøpt opp av Volvo Aero, og i 2012 av GKN. Nå er vi derfor kjent som GKN Aerospace Norway AS.
Den dag i dag, fortsetter vi å levere deler til F-16 og vi har også fått kontrakter og allerede i mange år levert deler til Norges nye jagerfly Lockheed Martin F-35 Lightning II.
Sommeren 1974, var det 8% av den norske befolkning som benyttet seg av kommersielle fly i ferien. I dag er statistikken en helt annen. Det er vår statistikk også. Den største delen av virksomheten vår er leveranser av motordeler til kommersielle fly. Det gjelder alt fra de mindre flyene, kalt business-jets, via de mellomstore flyene som går nasjonalt og på kontinentet, til de største flyene der mange kanskje gjenkjenner det ene som Jumbojet, Boeing 747, – lenge verdens største passasjerfly.
Så hvilke deler produserer vi i GKN Aerospace Norway til disse flyene, lurer du kanskje på?
- Shafter: Dette er akslinger på motoren som ligger i senter. Alt bevegelig er festet til denne. Her er produksjonstoleransene svært strenge.
- Caser: En case ser ut som en kopp uten bunn. Casene vi produserer sitter i ulike deler av motoren, både varme og kalde deler. Plassering i motoren styrer også hvilke materialer som benyttes på de ulike delene.
- Vanes eller Air foils: Dette er riller som sitter fast i motoren og som guider væsker eller gasser mest mulig effektivt gjennom motoren. De settes sammen slik at de utgjør en slags vifte når de er montert.
Lengre, raskere og grønnere
Se for deg dette. Fra Gardermoen bruker du ca 5 timer på en tur til Napoli. 2 timer til London. Det er akkurat nok til å lette, høre på en lang podcastepisode og lande; se et par filmer; kanskje få unna noe arbeid. Med andre ord – å reise rundt i dag tar ikke så veldig lang tid.
Å reise raskt og trygt bringer samfunn, familier og venner nærmere hverandre. Vi i GKN Aerospace Norway jobber med en lidenskap og besluttsomhet for å få fly til å fly lengre, raskere og grønnere. Det handler om innovasjon og utvikling.
Les også: Celena er en del av fremtiden!
For at vi skal nå våre mål, satser vi aktivt på særlig to ting – automatisering i produksjon og 3D-printing. Sistnevnte vil aktivt bidra til mindre utslipp og mot vår ambisjon om å være en null-leverandør innen 2050.
Hvordan? Med innovasjon og utvikling, kan 3D-printerne printe flymotordelene. Det vil gjøre produksjonen billigere, og ikke minst mer bærekraftig. Produktet printes etter tegninger og spesifikasjoner. Dette gir minimalt med sløsing.
I vårt arbeid for å få fly til å fly lengre, raskere og grønnere, handler det også om nøyaktighet og krav.
Hvem skulle trodd at et hårstrå var for tykt i når vi snakker om produktspesifikasjoner? Et hårstrå, så tynt som det kan være, er på mellom 15-70 μm. Våre delers spesifikasjoner? De er nede i 7-8 μm. Her er det snakk om bittesmå marginer. Faktisk så små at om temperaturen endrer seg med kun 1 grad når delene måles, kan de utvide seg, eller krympe, slik at toleransene overskrides!
Fremtiden i GKN Aerospace Norway
GKN Aerospace Norway har en god og rik historie, men vi ser alltid fremover. Som en trygg arbeidsplass, har vi rom for både personlig og faglig utvikling. Vårt mål er å, igjen, fylle fabrikken – og alltid utvikle teknologien.
Lyst til å bli med på reisen? Se ledige stillinger her!