Jobber for en grønnere fremtid

Fuel Fighter NTNU er en spennende frivillig studentorganisasjon som jobber hardt for å lage verdens mest energieffektive bil.
– Der Fuel Fighter ønsker å kjøre så effektivt som mulig på land, ønsker GKN å fly lengere, raskere og grønnere, sier Tor Børve Rasmussen, Project Manager Fuel Fighter NTNU.

Nøkkelen til suksess

Studentorganisasjonen består av hele 54 studenter fra over 20 ulike studieretninger på NTNU. For å kunne skape en så avansert bil som dette, er det behov for tverrfaglig kunnskap. Derfor er studentene delt inn i seks ulike grupper. Disse inkluderer autonom, design, elektrisk, marketing, mekanisk og software. Alle gruppene jobber tett sammen for å få best mulig resultat.

Bilen blir brukt til å konkurrere i Shell Eco-Marathon. Dette er en konkurranse der over 200 universiteter fra hele verden deltar. Fuel Fighter NTNU er ofte blant de beste i sin klasse, noe som ikke er rart når man ser hvor mye arbeid og lidenskap studentene legger ned i prosjektet. I tillegg til å skape en energieffektiv bil, utvikler de også egne systemer for selvkjøring, noe som også er en del av konkurransen.

Hva er Fuel Fighter?

Fuel Fighter NTNU er en frivillig studentorganisasjon som jobber for å lage verdens mest energieffektive bil. Bilen blir brukt til å konkurrere i verdens nest største studentkonkurranse, Shell Eco-Marathon. Konkurransen går ut på å lage en bil som bruker minst mulig energi pr. kilometer.
I 2019 satte Fuel Fighter norsk rekord i antall kilometer kjørt pr kilowatt time – 181 km.

Hva er Fuel FIghter?

Fuel Fighter NTNU er en frivillig studentorganisasjon som jobber for å lage verdens mest energieffektive bil. Bilen blir brukt til å konkurrere i verdens nest største studentkonkurranse, Shell Eco-Marathon. Konkurransen går ut på å lage en bil som bruker minst mulig energi pr. kilometer.

Tar utfordringene på strak arm

Prosjektleder Tor Børve Rasmussen ble med i Fuel Fighter NTNU for tre år siden som førsteårsstudent i kybernetikk og robotikk.

Jeg ble motivert av å lære mer og se hvordan teoriene jeg lærte på skolen kunne brukes i praksis.

Som medlem av den autonome gruppen, fikk han jobbe med mange ulike systemer, der i blant kontrollsystem og sensorer som INS.

Jeg likte det så godt, at jeg fant ut at jeg ville fortsette neste år. Da ønsket jeg å være leder for den autonome gruppa. Dette var veldig interessant, og jeg fikk jobbet med enda flere systemer innenfor den autonome delen. Etter dette var jeg klar for nye utfordringer og stilte som kandidat til prosjektleder for hele Fuel Fighter.

Han fikk stillingen som prosjektleder og har hatt den siden juli i fjor. Som prosjektleder er arbeidsoppgavene svært allsidige og varierte. Som leder må han være fleksibel og tilpasningsdyktig, samt være villig til å hjelpe på alle områder, uansett om det er organisatoriske eller tekniske oppgaver.

Jeg har det overordnede ansvaret for hele organisasjonen. Dette inkluderer alt fra planlegging og koordinering av arbeidet, til å ha samtaler og diskusjoner med medlemmene. I tillegg jobber jeg også med å løse ulike tekniske utfordringer, hvor jeg får bruke mine tekniske kunnskaper og erfaringer.

Fuel Fighter-prosjektet ble startet i 2007 under navnet Pure Choice, og har vært årlig siden den gang. Hver høst tar teamet opp nye medlemmer for å utvikle og forbedre bilen til neste års konkurranse. I år vil konkurransen finne sted fra 19.-25. mai i Sør-Frankrike, hvor de vil konkurrere mot alle de europeiske lagene. Dersom de vinner, vil de gå videre til finalen som vil holdes i India.

Teamet har jobbet utrolig hardt for dette, og vi er nå i innspurten. Vi har estimert at vi har brukt 25 000 arbeidstimer på prosjektet siden september i fjor, forteller Tor.

Målet til Fuel Fighter NTNU er å «inspirere til en bærekraftig fremtid». De ønsker å inspirere studenter og andre ved å gi dem praktisk erfaring med teknologien som trengs for å utvikle bærekraftige løsninger. I tillegg til teknisk kunnskap, lærer studentene også hvordan man jobber i et tverrfaglig team og bygger nettverk med personer med felles interesser.

Les mer om historien til Fuel Fighter her!

Felles verdier

GKN Aerospace sitt bidrag til Fuel Fighter NTNU-prosjektet har vært uvurderlig siden 2022-sesongen. Med den økonomisk støtten har GKN gjort det mulig for teamet å investere i nytt utstyr og deler til bilen. Blant annet et nytt hjuloppheng og motorfeste i aerospace aluminium, noe som har bidratt til å forbedre ytelsen betydelig.

Men det er ikke bare den økonomisk støtte som har gjort GKN til en viktig samarbeidspartner for Fuel Fighter NTNU. GKNs fokus på bærekraftig utvikling og teknologiske utfordringer har gjort dem til en ideell partner for studentorganisasjonen. De er opptatt av å jobbe med hyperrelevante problemer med et bærekraftig perspektiv. GKNs mål om å fly lengre, raskere og grønnere er også i tråd med Fuel Fighter NTNU-teamets ønske om å kjøre så effektivt som mulig på land.

For studentorganisasjonen er GKN Aerospace en attraktiv samarbeidspartner, på grunn av deres felles fokus på bærekraft og teknologiske utfordringer. GKN er kjent for å være en pioner innen bærekraftig luftfart og har utviklet flere grønnere teknologier som reduserer drivstofforbruk og CO2-utslipp. Dette er verdier som er viktige for studentene, som også ønsker å jobbe med å løse bærekraftige utfordringer og bidra til en mer miljøvennlig fremtid.

Alt i alt er Fuel Fighter NTNU en utrolig imponerende studentorganisasjon som viser hva som kan oppnås når studenter fra forskjellige studieretninger samarbeider for å nå et felles mål.

Du kan lese mer om Fuel Fighter NTNU her!

© GKN Aerospace 2024 | Personvern | Design og innhold av Akari