Innovasjon og lidenskap i luftfartsteknologi
I sommer jobber åtte entusiastiske studenter hos GKN Aerospace Norway, to av de er Joachim Schmidt og Sebastien Orsolini. Joachim, som studerer maskiningeniør ved NTNU i Trondheim, og Sebastien, som studerer luftfartstekniker ved IPSA i Paris, bidrar med sine unike perspektiver og ferdigheter til virksomheten.
Internasjonale studentprosjekter i raketteknologi og propulsjon
Joachim, en dedikert maskiningeniørstudent ved NTNU i Trondheim, spesialiserer seg i produktutvikling og materialer med en tydelig produksjonsbasert tilnærming. Hans lidenskap for aerospace kommer til syne gjennom engasjementet i studentprosjektet Propulse, et team ved NTNU som fokuserer på utvikling av raketteknologi. GKN Aerospace Norway er en av hovedsponsorene for dette prosjektet, noe som gir Joachim og hans kolleger en unik mulighet til å anvende teori i praksis og utforske komplekse ingeniørutfordringer.
Sebastien, som går luftfartstekniker ved IPSA i Paris, Frankrike. På skolen er han med på en organisasjon på fritiden: IPL = IPSA Propulsion Laboratory, hvor de lager en 3D-printet væskedrevet rakettmotor som går på ethanol og flytende oksygen. Her er hans rolle å være med på å designe og utvikle testbenken denne skal skytes fra en dag. Han har vært involvert med IPL i litt over ett år, et prosjekt som deler samme motor og drivstoffsystem som Propulse, men i mindre skala.
Tidligere har Joachim og hans team i Propulse konkurrert internasjonalt med andre studentprosjekter, deres fokus strekker seg utover med mål om å utvikle raketter egnet for romfart, noe som gjør at de ikke konkurrerer lengre. Årets høydepunkt er oppskytingen av årets rakett i Haltdalen utenfor Trondheim i juli.
Både Joachim og de andre NTNU studentene har hatt betydelig nytte av bedriftspresentasjoner holdt av GAN ved NTNU. Disse presentasjonene har gitt studentene et dypere innblikk i virksomhetens omfattende operasjoner. Sebastien, som tidligere hadde utforsket flere store selskaper innen aerospace, var allerede klar over GKN Aerospaces internasjonale anerkjennelse. Hans oppdagelse av GKNs flymotordelsfabrikk i Trollhättan førte til ytterligere forståelse av selskapets omfang, spesielt da han oppdaget deres fabrikk på Kongsberg.
Joachim Schmidt og Sebastien Orsolini
Begge ble overrasket over den imponerende størrelsen på GKNs anlegg i Kongsberg. Selv om arealet eksternt virker beskjedent, åpner fabrikkens indre seg opp til en labyrint av produksjonslinjer og avansert teknologi.
«Det er ikke mye av arealet du ser utenfra, men innvendig fortsatte det bare» forteller studentene, og understreker den imponerende skalaen og kompleksiteten som skjuler seg bak fasaden.
«Det er umulig å starte alene - man må spørre for å vite hvor ting ligger og snakke med operatørene som kan prosessene best.»
Sebastien Orsolini
Grundig innføring og reelle utfordringer
Sebastien Orsolini startet sin første uke hos GKN Aerospace Norway ved å lese seg opp på all nødvendig dokumentasjon, spesifikasjoner og kundekrav som bedriften følger. Denne grundige innføringen var essensiell for hans videre arbeid, som nå innebærer å løse eksisterende problemer og prosesser. En av Sebastiens hovedoppgaver har vært å sammenligne forskjellige laboratorieprøver av materialer produsert av GKN for å sikre at de møter alle krav og spesifikasjoner.
I tillegg til dette arbeidet, som han finner spesielt givende på grunn av detaljnivået, han har rollen som «problem solver». En konkret sak han jobber med handler om rustproblemer. Samtidig undersøker han muligheten for å gjennomføre noen av laboratorieprøvene internt hos GAN for å kunne redusere kostnader og tidsbruk.
Til tross for den omfattende dokumentasjonen og kompleksiteten i arbeidet, har Sebastien raskt kommet inn i det takket være sin interesse for detaljert teknisk arbeid. Han trekker frem hjelpen fra de andre ansatte som uvurderlig.
Fordelene ved å ha produksjonen in-house er også betydelige, da det gir ingeniørene og programmererne direkte tilgang til produksjonslinjen, noe som forenkler problemløsningen betraktelig. Dette aspektet av arbeidet er noe både Sebastien og Joachim Schmidt verdsetter høyt.
Joachim startet sin sommerjobb med å bli kjent på verkstedet og gå gjennom HMS-prosessene, som er en prioritet hos GKN Aerospace Norway for å sikre et trygt arbeidsmiljø. Han ble imponert over hvor hjelpsomme de ansatte var, alltid villige til å ta seg tid til å assistere når det trengtes.
Jeg ble overrasket over hvor behjelpelig alle er. De ansatte tar seg tid til å hjelpe når det trengs, noe som har vært veldig fint.
Joachim Schmidt
Nå jobber Joachim med prosesser og design, spesielt med oppspenningen av en komponent som skal settes i produksjon neste år, en ny metode for å produsere huben til GenX-motoren. Han deltar i møter med GAS (GKN Aerospace Sweden) i Sverige og jobber tett med programmerere for å finne optimale designløsninger.
Joachim uttrykker stor tilfredshet med sommerjobben, da den gir ham muligheten til å produsere reell verdi for bedriften på en måte han setter stor pris på.
Integrasjon i arbeidsmiljøet og læring gjennom praksis
Joachim synes at sommerjobben hos GKN Aerospace Norway har vært svært givende, og han følte raskt at han ble sett på som mer enn bare en sommerstudent.
«Det tok ikke lang tid før man ikke bare ble sett på som en plagsom sommerstudent,» ler Joachim.
Han opplevde at de ansatte var klar over at studentene skulle være der en stund og var alltid villige til å hjelpe hvis det var noe. Dette skapte en inkluderende og støttende atmosfære som gjorde det lettere for Joachim å integrere seg i arbeidsmiljøet.
Selv når lederne som har ansvaret for studentene opplevde stress, var det alltid mulig å gå til en annen ansatt og spørre om de trengte hjelp med noe mens man ventet. Dette bidro til en fleksibel og dynamisk arbeidshverdag hvor studentene kunne bidra på ulike måter og lære av erfarne kolleger.
Sebastien bemerker at det tar litt tid før de faste ansatte ser på studentene som ekte medarbeidere, men når den første uka er over og de ser at studentene klarer å takle problemene og bidra, blir de raskt en del av teamet.
«Det gjør nok av og til godt å få noen nytenkende hoder inn,» forteller Sebastien, og understreker viktigheten av å bringe inn friske perspektiver i arbeidsmiljøet.
Joachim fremhever også samarbeidet mellom NTNU og bedrifter som GKN Aerospace. Professorene hans ved NTNU jobber aktivt med industrien for å løse problemer og utforske nye problemstillinger, noe som betyr at utdanningen ligger i forkant av det som er mulig.
«Når de tar utdanningen så er det på sitt fremste av det som er mulig,» forklarer Joachim.
Dette samarbeidet gjør at studentene får innsikt i og erfaring med utfordringer som kanskje ikke var på pensum for bare fem år siden, noe som gir dem en mer relevant og oppdatert utdanning.
Fremtidige utfordringer og ambisjoner
Både Joachim og Sebastien, som begge har to år igjen av sin mastergrad, ser frem til muligheten for å jobbe hos GKN Aerospace Norway også neste sommer.
Joachim ser på fremtiden med spenning og utfordringer. Neste år skal han ta på seg rollen som leder for Propulse (2025). Dette året har han allerede vært Lead Engineer på Recovery-prosjektet, hvor hans ansvar har vært å sikre at rakettene lander trygt etter oppskyting.
Til tross for å tulle med at han har høydeskrekk hver dag, ser Joachim frem til å bli Chairman for prosjektet neste år, hvor han vil ha overordnet ansvar og allerede er dypt involvert i planleggingen av neste års raketter. Hans engasjement strekker seg også til møter med Andøya Space og kontakter med stortingsrepresentanter for å sikre finansiering til kommende oppskytninger. Selv om det krever mye arbeid, inkludert 30 til 40 timer gratisarbeid per uke, finner Joachim stor glede i arbeidet sitt.
Sebastien deler Joachims engasjement for fremtidige prosjekter. Han har vært involvert med IPL i litt over ett år, et prosjekt som deler samme motor og drivstoffsystem som Propulse, men i mindre skala. Sebastien ser også frem til å reise på utveksling til Manchester neste år, en mulighet han gleder seg til å utforske.
Begge studentene er klare eksempler på den dedikasjonen og entusiasmen som unge ingeniører bringer til arbeidsplassen hos GKN Aerospace Norway, og deres ambisjoner peker klart mot en fremtid innen aerospace-industrien.
Studenter i aksjon
Joachim Schmidt og Sebastien Orsolini er to av åtte engasjerte studenter som tilbringer sommeren hos GKN Aerospace Norway, hvor de bringer med seg sin lidenskap for ingeniørfag og luftfartsteknologi gjennom prosjekter som blant annet Propulse og Innovative Propulsion Laboratory (IPL).
Alle sammen demonstrerer betydelig engasjement og kompetanse i løsninger av komplekse ingeniørutfordringer hos GKN. Deres bidrag vitner om deres dedikasjon til aerospace-industrien og deres evne til å forme fremtidens teknologiske landskap.