Et innblikk i en ingeniørs hverdag hos GKN
Hvordan tror du fremtiden for luftfart ser ut? Som ansatt i GKN Aerospace Norway AS er du en sentral del av den.
Er du ingeniør, eller studerer til å bli det? På GKN er vi mange ingeniører innen ulike felt – og vi jobber alle for å få fly til å fly raskere, lengre og grønnere.
Nysgjerrig på hvordan vi jobber i GKN Aerospace Norway (GAN)?
Vi har tatt en prat med en av våre ingeniører, Øystein Teksle, IIoT og BI architect som jobber i grensesnittet mellom IT og produksjon. Øystein jobber med IIoT, Business Intelligence og maskinintegrasjon. Enkelt forklart, jobber han med all data som flyter mellom maskinparken og andre systemer.
– Du har kanskje hørt om IoT? Som Industrial IoT og BI arkitekt, kan jeg en del om hvordan vi får forskjellige maskiner og utstyr til å snakke sammen med hverandre og med andre maskiner og utstyr, forteller ingeniøren.
– Jeg jobber også mye med leverandører for å spesifisere og få nye maskiner til å passe inn i våre eksisterende systemer.
IIoT - Hva er det?
Har du hørt om Internet of Things? Det handler om at alle tingene rundt oss kan kobles til internett. Når tingene er koblet til nett kan de koble seg sammen, snakke med hverandre og med omgivelsene.
Men det er jo bare én i? IIoT, eller Industrial Internet of Things, er den industrielle versjonen av IoT. Det betegner nettverket som kobler enheter sammen. Her spesifiserer du kommunikasjon inn og ut av maskinen. Med IIoT kan vi overvåke drift og analysere data.
Produkter i verdensklasse
Har du sittet på et passasjerfly av typen Airbus eller Boeing på dine reiser i Europa? Da er sjansen stor for at deler av motoren er produsert av oss. Det er et arbeid som krever full dedikasjon og nådeløs presisjon.
– En stor og viktig del av produktene våre er å dokumentere måten vi lager de på. Jeg arbeider med planlegging, ordreinformasjon for å spore ting som skjer underveis, og for å dokumentere at vi har produsert dem etter oppskriften. For at andre skal bruke det, som maskinoperatører, ingeniører og de som jobber i prosessdelen, visualiserer jeg disse dataene.
Slik er prosessen
Når flymotorkomponenter skal produseres, starter prosessen med at vi mottar detaljerte tegninger med målsettinger og krav til delen som skal produseres. Dette overfører vi fra vårt planleggingssystem hver eneste gang vi skal utføre en spesifikk operasjon gjennom maskinen. Denne informasjonen er viktig for ingeniøren som da skal utarbeide et underlag eller plan for produksjon av delen.
Dette kan virke som en enkel oppgave. Men med tanke på alle produksjonssteg delen må igjennom fra den tas ut som råvare på lager til den er ferdig og kan sendes til kunde med god kvalitet, vil dette være et svært omfattende arbeid.
Fremtiden i GKN Aerospace Norway AS
– I GAN jobber vi alltid med å utvikle teknologien for å gjøre produksjonen og driften mer effektiv og bærekraftig. Samtidig jobber vi i et krevende marked med høye krav. Du vil med andre ord møte på store utfordringer – både tekniske og praktiske. Men det er jo utfordringene som får hjernen til å knake litt ekstra, som er gøy, eller hva?
– Jeg har nå jobbet her i 3 år, og trives veldig godt. Her kommer du inn i et flott arbeidsmiljø med dyktige kollegaer. Som ingeniør hos GAN vil du aldri kjede deg, men alltid utvikle deg.
Her får du jobbe i en fremtidsrettet og nytenkende bedrift som lenge har satset på teknologi – og som i 2016 ble kåret til Norges smarteste bedrift! Ved økte satsninger på våre folk og digitalisering, kan vi fortsette å være en konkurransedyktig og innovativ bedrift, og en trygg arbeidsplass.