GKN Aerospace trapper opp industrialiseringen av additiv produksjon
For Fan Case Mount Ring
Betydelig fremgang i overgangen fra pilotfase til full serieproduksjon innen utgangen av 2025.
Fan Case Mount Ring (FCMR) er en sentral komponent i Pratt & Whitney GTF-motoren, som benyttes i Airbus A220 og Embraer E195-E2.
Viktige industrielle og sertifiseringsmessige milepæler nådd, inkludert FAA-godkjenning og selskapets største additivproduserte komponent levert til nå.
GKN Aerospace har tatt et viktig steg i retning fullskala industrialisering av additiv produksjon, med Fan Case Mount Ring-programmet på vei mot serieproduksjon innen utgangen av 2025. Produksjonen ved anlegget i Trollhättan i Sverige er allerede i gang, og produksjonsvolumet skal økes fra dagens 30 enheter i måneden til 40 innen årsslutt.
Tidligere i år ble den 200. additivproduserte «hot size ring» – kjernestrukturen i FCMR – sendt til selskapets anlegg i Newington, USA, for sluttbearbeiding. GKN Aerospace er i rute med å levere produksjonsvolumer som møter den økende etterspørselen etter GTF-motoren i Airbus A220 og Embraer E195-E2.
Med FCMR nå i serieproduksjon, og flere sentrale tilføringsprosjekter i gang også for GE Aerospace, viser resultatene at materialsvinnet per komponent er redusert med om lag 40 % sammenlignet med konvensjonell produksjon. På sikt forventer GKN Aerospace å redusere materialforbruket med over 70 %, samtidig som total gjennomløpstid kuttes fra ni måneder til så lite som fire uker.


I løpet av det siste året har selskapet nådd flere teknologiske og regulatoriske milepæler innen additiv produksjon. Dette inkluderer FAA-godkjenning av den første bærende, strukturelle komponenten produsert med additiv metode, og vellykket levering av selskapets hittil største komponent produsert utelukkende ved hjelp av additiv teknologi – et titanhus til CFMI RISE-teknologidemonstratoren. Komponenten ble produsert med helautomatisk Directed Energy Deposition (DED), og oppnådde støpekvalitet samtidig som den viste potensialet for både designfrihet og produksjon i stor skala.
Joakim Andersson, konserndirektør for motorvirksomheten i GKN Aerospace, uttaler:
«Dette er et veiskille for luftfartsindustrien. Gjennom FCMR-programmet i fullskala viser vi ikke bare hva additiv produksjon teknisk kan levere, men også den konkrete effekten på bærekraft, ledetid, kostnadseffektivitet – og ikke minst forutsigbarhet i forsyningskjeden. Våre nylige gjennombrudd bekrefter GKN Aerospace sin posisjon som teknologileder innen produksjonsmetoder for neste generasjons motorer. Og dette er bare begynnelsen.»
Opptrappingen kommer etter at GKN Aerospace i 2024 investerte 50 millioner dollar for å styrke kapasiteten innen bærekraftig additiv produksjon. Investeringen skal sikre økt produksjonskapasitet og raskere industrialisering på tvers av både sivile og militære motortyper. Fra 2026 vil utrullingen akselerere ytterligere, drevet av et modulært produksjonskonsept som muliggjør rask etablering på tvers av globale lokasjoner.


GKN Aerospace er en global aktør innen høyteknologisk luftfartsindustri, og utvikler avanserte flystrukturer og motorsystemer. Produktene våre inngår i 90 % av dagens fly – fra helikoptre og forretningsfly til kommersielle passasjerfly, elektriske luftfartøyer og kampfly.
Vi er ledende innen bruk av lettvektskompositter, additiv produksjon, elektriske koblingssystemer og innovative motorløsninger – som alle bidrar til lavere vekt, kostnader og utslipp. GKN Aerospace er i front innen bærekraftig luftfart, med utvikling av banebrytende løsninger for nullutslippsflyvning, inkludert hydrogendrevet og helelektrisk fremdrift.
Selskapet har 16 000 ansatte fordelt på mer enn 30 lokasjoner i 12 land, og omsatte for 3,4 milliarder britiske pund i fjor. GKN Aerospace er en del av Melrose Industries PLC (LSE: MRO).
Høyteknologi og muligheter i Kongsberg
I Kongsberg er GKN Aerospace en sentral aktør innen høyteknologisk produksjon i luftfartsindustrien. Vi fokuserer i dag på presisjonsbearbeiding og produksjon av avanserte komponenter til flymotorer og strukturer. Dette arbeidet krever høy nøyaktighet og teknisk kompetanse, og bidrar til at fly kan fly lenger, raskere og mer effektivt.
GKN Aerospace Norway (GAN) jobber kontinuerlig for innovasjon, bærekraft og utvikling. Vi bruker allerede additiv produksjon og 3D-printing i vår produksjon, og har redusert både materialavfall og energiforbruk.
Ser du etter jobb i Kongsberg, tilbyr GAN spennende karrieremuligheter innen produksjonsteknikk, kvalitetskontroll og teknologisk utvikling. Vi søker alltid etter engasjerte fagarbeidere, ingeniører og teknikere som ønsker å være en del av et globalt selskap med sterke lokale røtter.
Bli en del av GKN Aerospace Norway, og vær med på å forme fremtidens luftfartsteknologi.