Material Solutions

En sniktitt på vår produksjon i Trollhättan

Material Solutions er en ny avdeling i GKN Aerospace Engines og ble til for å revolusjonere flyindustrien ved bruk av Additiv Fabrikasjon (3D-printing).

Vi har nå etablert vår første fabrikk i Trollhättan, og er allerede i gang med produksjonen. Nå jobber vi mot serieproduksjon ved hjelp av Additiv Fabrikasjon. Vi er godt i gang, og bygger vår ekspertise samtidig som vi tester og videreutvikler fremtidige produkter. I tillegg jobber vi mot produksjon ved hjelp av LDED (Laser-Directed Energy Deposition) og LPBF (Laser Powder Bed Fusion).

LDED (Laser-Directed Energy Deposition)

I 2022 installerte vi vårt første LDED-utstyr, en celle fra Permanova Lasersystems. I denne cellen produserte vi vårt første produkt, Fan Case Mount Ring. Vi leverte det ferdigstilte produktet i april 2024, og leverte 200 produkter allerede det første året.

Prosjektet har vært en stor suksess, og resultatet har vært rask oppskalering av vår produksjon. Våre høyst kvalifiserte og sertifiserte operatører har vært punktlige, samtidig som de har levert varer av topp kvalitet. Samarbeidet mellom vårt team og våre kunder, har også hatt mye å si for resultatet vi har oppnådd — dedikasjon og fokus rundt problemløsning har lagt gode rammer for videreutvikling. I løpet av prosessen, sikret vi oss også Permanova Lasersystem, som ga oss verdifulle ressurser og bidro til bedre systemkunnskap.

I tillegg til LDED-celler har vi investert i teknologi for etterbehandling, som røntgen og 3D-skanning. Dette har resultert i bedre effektivitet og kortere leveringstider, ettersom nesten alle prosess-steg håndteres internt.

Operatør håndterer stor 3D-printet flykomponent i produksjonshall hos GKN Aerospace i Trollhättan

Pulversveising

Operator standing in front of the NXG XII 600 metal 3D printer at GKN Aerospace Trollhättan.

LBPF (Laser Powder Bed Fusion)

Når det kommer til LBPF-teknologi, er vi i en tidlig utviklingsfase, men har som mål å levere det første produktet innen 1-2 år. Denne delen av verkstedet er nå et test- og utviklingsområde hvor vi kontinuerlig lærer og forbedrer prosessen vår. Vårt endelige mål er å bli verdensledende innen LPBF-produksjon i flyindustrien.

Additiv Fabrikasjon — Hva er neste steg?

Trollhättan er bare begynnelsen, og vårt neste steg er å utvide produksjonen i Kongsberg og Newington. Vi ønsker å bygge kompetansen vår videre, slik at vi kan møte alle produktkrav, prioritere helse og sikkerhet og forbedre arbeidsmetodene våre — da spesielt kostnadseffektivitet. Vi er allerede godt i gang i Trollhättan, og teamet vårt legger nå grunnlaget for høyvolumproduksjon — et viktig steg for å oppnå ønskelig produksjonsvolum. Våre 15 operatører og rundt 15 ingeniører jobber kontinuerlig for å styrke og utvikle vår kompetanse, og vi er nå godt i gang med å transformere flyindustrien ved hjelp av Additiv Fabrikasjon.

Industriell 3D-printer for metallproduksjon hos GKN Aerospace i Trollhättan.

Høyteknologi og muligheter i Kongsberg

I Kongsberg er GKN Aerospace en sentral aktør innen høyteknologisk produksjon i luftfartsindustrien. Vi fokuserer i dag på presisjonsbearbeiding og produksjon av avanserte komponenter til flymotorer og strukturer. Dette arbeidet krever høy nøyaktighet og teknisk kompetanse, og bidrar til at fly kan fly lenger, raskere og mer effektivt.

GKN Aerospace Norway (GAN) jobber kontinuerlig for innovasjon, bærekraft og utvikling. Vi bruker allerede additiv produksjon og 3D-printing i vår produksjon, og har redusert både materialavfall og energiforbruk. 

Ser du etter jobb i Kongsberg, tilbyr GAN spennende karrieremuligheter innen produksjonsteknikk, kvalitetskontroll og teknologisk utvikling. Vi søker alltid etter engasjerte fagarbeidere, ingeniører og teknikere som ønsker å være en del av et globalt selskap med sterke lokale røtter.

Bli en del av GKN Aerospace Norway, og vær med på å forme fremtidens luftfartsteknologi.

Visste du at...

Kongsberg betegnes som en verdensledende teknologiklynge?

99,8 % av alle nye, store passasjerfly har motorkomponenter fra oss?

GKN har produksjon 10 steder i 5 land? Norge, Sverige, India, Malaysia og USA

over 100 000 daglige flyvninger har GKN-deler ombord?

Kongsberg betegnes som en verdensledende teknologiklynge?

99,8 % av alle nye, store passasjerfly har motorkomponenter fra oss?

GKN har produksjon 10 steder i 5 land? Norge, Sverige, India, Malaysia og USA

over 100 000 daglige flyvninger har GKN-deler ombord?