Kongsberg Agenda - AfterTech på Rebel i Oslo:

Kan flymotorer 3D-printes?

Beredskap, bærekraft og innovasjon var hovedtemaene på AfterTech 19. mars, hvor GKN Aerospace Norway, Norsk Industri, FSi, Kongsberg Agenda og Team Warholm satte søkelys på hvordan additiv produksjon (3D-printing) kan være en vesentlig faktor for utviklingen av norsk industri.

3D-printing – mer enn bare en ny produksjonsmetode

Hos GKN Aerospace ser vi additiv produksjon som langt mer enn en teknologi for prototyper. Det er en avansert produksjonsmetode som fundamentalt endrer hvordan vi designer, utvikler og produserer motorkomponenter. Ved å implementere 3D-printing kan vi:

  • Redusere materialavfall gjennom mer effektiv ressursutnyttelse

  • Produsere lettere og mer effektive komponenter som bidrar til lavere drivstofforbruk

  • Styrke norsk beredskap ved å produsere avanserte deler lokalt

  • Øke selvforsyningsgraden og redusere avhengigheten av internasjonale leverandører

Henrik Willgohs holder foredrag under AfterTech 2024 der GKN Aerospace presenterer nøkkeltall og industrimuligheter for 3D-printing og additiv produksjon i Norge.

Henrik Willgohs presenterer Material Solutions for deltakerne.

Dette er ikke en visjon for fremtiden – teknologien er allerede i bruk og åpner for store muligheter for norsk industri.

Karsten Warholm i samtale med industriledere på AfterTech 2024, arrangert av GKN Aerospace, der temaet var 3D-printing og innovasjon i norsk industri.

Fra sprintbanen til produksjonshallen

Team Warholm, representert ved Karsten Warholm og trener Leif Olav Alnes, deltok for å dele sine perspektiver på målrettet innovasjon og prestasjonskultur. Akkurat som i idretten handler suksess i industrien om kontinuerlig utvikling, vilje til å ta risiko og evnen til å utfordre etablerte løsninger.

GKN Aerospace tar dette på alvor, og sammen med industripartnere på Kongsberg ønsker vi å realisere en 3D-printfabrikk i Norge. Dette vil ikke bare styrke norsk industri, men også plassere Norge i en særstilling internasjonalt innen additiv produksjon.

Utviklingen innen denne teknologien fortsetter i høyt tempo, og vi ser frem til å bidra til en mer bærekraftig og konkurransedyktig industri i Norge.

AfterTech 2025 viste hvordan 3D-printing kan bli en game changer for norsk industri. Teknologien åpner for mer bærekraftig produksjon, reduserer avhengigheten av internasjonale leverandører og styrker beredskapen ved å muliggjøre lokal produksjon av avanserte komponenter.

GKN Aerospace tar en ledende rolle i utviklingen av additiv produksjon, og sammen med våre industripartnere jobber vi for å realisere en 3D-printfabrikk i Norge. Dette vil ikke bare skape nye muligheter for norsk industri, men også posisjonere Norge i front internasjonalt.

Teknologiutviklingen stopper ikke her – vi ser frem til å fortsette innovasjonsreisen og bidra til en mer robust, effektiv og bærekraftig industri.

Paneldebatt under AfterTech 2024 med GKN Aerospace og bransjeledere, hvor temaet er additiv produksjon og fremtidens norske industri.

Visste du at...

Kongsberg betegnes som en verdensledende teknologiklynge?

99,8 % av alle nye, store passasjerfly har motorkomponenter fra oss?

GKN har produksjon 10 steder i 5 land? Norge, Sverige, India, Malaysia og USA

over 100 000 daglige flyvninger har GKN-deler ombord?

Kongsberg betegnes som en verdensledende teknologiklynge?

99,8 % av alle nye, store passasjerfly har motorkomponenter fra oss?

GKN har produksjon 10 steder i 5 land? Norge, Sverige, India, Malaysia og USA

over 100 000 daglige flyvninger har GKN-deler ombord?